Sneek

Tuinreis 2026

Wat hebben we een mooie dag gehad....

Tuinreis Groei en Bloei Sneek 2026

Dinsdag 16 juni j.l. konden we ons weer verheugen op een mooie reis langs prachtige tuinen. Deze keer gingen we richting de polder en nog wat zuidelijker.

Een volle bus, helaas een paar afmeldingen, maar ook weer vervangers gevonden, vertrok rond 9 uur naar de eerste tuin van Maria Schleper in Dronten. Na de koffie/thee en lekkere koek en cake liepen we heerlijk door de tuin. Een vrij abstracte tuin met mooie kunstelementen. Je kunt zien dat er met aandacht voor iedereen een bijzondere tuin ontworpen kan worden. Er was ook een mooie vijver.

Hierna vertrokken we richting Ermelo, naar de tuin Polhuis. We kregen hier een fantastische lunch met soep en broodjes. We konden daarna rondlopen In de liefhebberstuin rondom een woonboerderij. Er waren op kleur gesorteerde borders, gevuld met niet alledaagse vaste planten in verassende combinaties die tot ver in het najaar de moeite waard is. Dit mede door de uitgebreide verzameling eenjarigen zoals salvia’s en dahlia’s die in potten en de tuin gebruikt zijn. Het geheel een beetje naar voorbeeld van de Engelse tuinen. Prachtig met rondom ook leuke zitjes en….veel plantjes om mee te nemen. Na deze tuin reden we door naar Oldebroek, waar de laatste tuin te bekijken was.

Dat was Ons Joppe. Een mooie kijktuin ook weer diverse zitjes, zodat je de tuin uit allerlei hoeken rustig kon bekijken. In vier etappes is een weilandje omgebouwd tot deze mooie tuin met 2 vijvers en diverse borders. Het verhaal achter de naam is dat de familie vroeger in de buurt van Joppe altijd op de camping stond. Toen deze locatie te koop kwam, moesten ze de caravan verkopen en de staplaats opgeven, om met dat geld hun droom te laten uitkomen. Ze dachten we maken Ons eigen Joppe en dat is goed geslaagd. Er was ook nog een mooie Brocante verzameling, waar van alles te zien en te koop was.

De terugreis verliep vlot en terug bij van der Valk in Sneek eerste alle dozen en tassen met planten weer uit de bus en daarna een heerlijk diner met z’n allen genoten.

Het was weer een ontzettend gezellig dag, mooi weer, leuke gesprekken, dus veel dan aan de organisatoren Bertha en Tineke 👏👏👏

 

En op verzoek hier het recept van de heerlijke notenkoek:

Notebkoek met caramel

Een heerlijke, smeuïge notenkoek met een krokante bodem en een zachte karamellaag van gecondenseerde melk. Perfect om in kleine blokjes te serveren bij koffie of thee.

OPBRENGST ca. 30 stukjes OVENTEMPERATUUR 180 °C

INGREDIËNTEN: Voor de bodem 200 g amandelmeel eek 200 g ongezouten roomboter, gesmolten 200 g zelfrijzend bakmeel 150 g fijne suiker 1 theelepel zout, 2 theelepels vanille-aroma

Voor de topping: 1 blikje gecondenseerde melk 250 g notenmelange, grof gehakt Snufje zout Klein scheutje neutrale olie

BEREIDINGSWIJZE:

1 Verwarm de oven voor op 180 °С. Bekleed een bakvorm of brownieblik met bakpapier.

2 Smelt de boter in een steelpan en laat iets afkoelen.

3 Maak het deeg. Meng het amandelmeel, zelfrijzend bakmeel en de suiker in een grote kom. Voeg de gesmolten boter, het zout en het vanille-aroma toe. en meng tot een samenhangend deeg.

4 Bak de bodem. Druk het deeg gelijkmatig uit in de voorbereide vorm. Bak 15 minuten in de voorverwarmde oven.

5 6 7 Bereid de notentopping. Meng de notenmelange met een klein scheutje olie en een snufje zout. Roer vervolgens de gecondenseerde melk erdoor. 

Werk de koek af. Haal de vorm na 15 minuten uit de oven en verdeel het notenmengsel gelijkmatig over de voorgebakken bodem. Bak verder. Zet de vorm terug in de oven en bak nog ongeveer 15 minuten, tot de bovenkant goudbruin kleurt. Laat afkoelen. Laat de koek volledıg afkoelen in de vorm voordat je hem in ongeveer 30 stukjes snijdt. Veel bakplezier! ♡

TIPS Gebruik een luxe notenmix met bijvoorbeeld amandelen, hazelnoten, pecannoten en walnoten voor extra smaak. Voor een diepere karamelsmaak kun je een deel van de suiker vervangen door lichtbruine basterdsuiker. Bewaar de notenkoek luchtdicht; hij blijft enkele dagen heerlijk smeuïg